NL: +31 (0)30 80 80 790 - BE: 078 485 083 info@cardboards.nl

Virtual Reality, speeltje of bruikbare marketingtool? Google Cardboard Marketing

Er is enorm veel aandacht voor virtual reality, denk maar eens aan de Oculus Rift waar Facebook in investeert. VR bootst de fysieke realiteit met beeld, geluid, geur, gevoelssensaties (zoals temperatuur of trillingen) en zelfs virtuele smaken, krachtig na. VR wordt nu al voor allerlei toepassingen gebruikt, zoals het trainen van piloten en games. Maar heeft VR het in zich een bruikbare marketingtool te worden voor het grote publiek? Of blijft het een speeltje voor de grote merken?

Meer weten over Google Cardboard marketing? Cardboard met eigen logo of volledig eigen design?

Neem contact met ons op! +31 63 313 8957 of mail naar info@cardboards.nl

Virtueel door je droomwoning

Jochem en Jacobien zitten bij een makelaar. Ze zijn dringend op zoek naar een nieuwe woning, nadat Jacobien een baan heeft gekregen in een andere stad. Klaas, een makelaar, helpt Jochem en Jacobien bij het vinden van hun droomhuis. Nadat Jochem en Jacobien hun wensen hebben doorgegeven, is Klaas op zoek gegaan naar woningen die aan hun eisen voldoen.

“Willen jullie de eerste woning zien?” vraagt Klaas. Hij reikt Jochem en Jacobien een bril aan. Klaas kan Jochem en Jacobien in 3D rondleiden door een huis dat aan hun wensen voldoet. “We gaan naar binnen door de voordeur. Hier is de hal met links een toilet en rechts de trap.“ Jochem en Jacobien zien de deur opengaan van de woonkamer. “Wow, mooi ruim!” zegt Jacobien. “Kunnen we de woonkamer ook zien met een ander interieur, iets donkerdere kleuren en een wat grotere bank?”. Klaas stopt de simulatie even, klikt wat op zijn computer en het interieur van de woonkamer is aangepast. “Ja, zo ziet het er een stuk gezelliger uit”, zegt Jochem vervolgens.

Bovenstaand verhaal berust (nog) niet op waarheid. Desalniettemin is er enorm veel aandacht voor virtual reality (VR), de techniek die het bovenstaande mogelijk moet maken. VR betekent het nabootsen van een fysieke realiteit. Dit kan gebeuren door middel van beelden, geluid, geuren, gevoelssensaties (zoals temperatuur of trillingen) en zelfs virtuele smaken. VR kan gebruikt worden voor allerlei toepassingen, van het trainen van piloten tot het spelen van spellen. Dit roept uiteraard de vraag op: is VR ook een bruikbare marketingtool?

Voorbeelden van VR-marketing

VR experience Volvo XC90

Denk je een primeur te hebben door als eerste aan VR in te zetten, dan heb je het mis. Andere bedrijven waren je al voor, bijvoorbeeld Volvo. Volvo maakte een VR-applicatie die te bekijken is op Android toestellen in een Google Cardboard systeem (hierover later meer). Met deze applicatie krijgt de gebruiker de kans om een ritje te maken in Volvo’s nieuwe SUV, de XC90. De app laat volgens sommige reviews nog wat te wensen, maar het begin is er.

Waar de VR-applicatie van Volvo thuis te gebruiken is, wordt VR door andere bedrijven gebruikt op locatie. Coca Cola bouwde tijdens het WK de kleedkamers van het Maracanastadion na. Bezoekers gingen in deze kleedkamer zitten en kregen vervolgens een VR-set. Nadat ze de VR-set opgezet hadden gingen ze virtueel door de spelerstunnel het veld op. Vervolgens werd er afgetrapt en waren de bezoekers virtueel aan het voetballen op het veld.

Wat bepaalt het succes van VR-marketing?

Kun jij als marketeer iets met VR? Om hierachter te komen, zoeken we naar antwoorden op de volgende drie vragen:

  1. VR-technologie – iets voor geeks of de massa?
  2. Het maken van VR-content is toch veel te duur?
  3. Wie gaat mijn apps bekijken?

1. VR-technologie

De bekendste VR-setfabrikant is ongetwijfeld Oculus, het bedrijf achter de Rift. Afgelopen jaar kwam het bedrijf in het nieuws nadat het voor circa 2 miljard dollar was overgenomen door Facebook. Oculus komt binnenkort met een VR-set op de markt. In de tussentijd kwam Google met Cardboard. Google Cardboard is een kartonnen bouwpakket waarmee een smartphone omgetoverd kan worden tot virtualrealityset.

Google Cardboard is eigenlijk niet veel meer dan een houder voor je telefoon die op je hoofd kunt zetten. Aanwijzingen om een Google Cardboard te bouwen vind je hier. Samsung komt waarschijnlijk met een soortgelijke set, die op een of enkele van haar smartphones past.

De uitkomst van deze strijd gaat belangrijk zijn. Als de Oculus Rift superieur blijkt te zijn aan de Google Cardboard- en de Samsung-equivalent, dan zal een VR-set waarschijnlijk eerst nog vrij duur zijn en niet door veel mensen gebruikt worden. Als het plaatsen van je smartphone in een hoofdband of een kartonnen doos goed genoeg is voor een goede VR-ervaring, dan is het aantal mensen dat op korte termijn VR kan gebruiken enorm groot. In dat geval kunnen alle mensen met een highend smartphone in principe VR-content bekijken.

2. VR-content

Het maken van VR-content is waarschijnlijk het grootste struikelblok voor (kleine) bedrijven om iets met VR te gaan doen. Professionele 3D-camera’s zijn op dit moment nog erg duur. Maar ook op dit vlak vinden ontwikkelingen plaats. Een aantal startups zijn in rap tempo bezig om goede en betaalbare 3D-camera’s op de markt te brengen. Een voorbeeld hiervan is Jaunt, dat met aangepaste lenzen uit de GoPro een camera aan het ontwikkelen is. Next-VR is een andere startup die het op deze markt voorzien heeft. Deze camera’s zijn nog niet te koop.

VR-apps maken gebruik van 3D-modellen. Het maken van een goed 3D-model is nog vrij prijzig. Een concurrentiestrijd tussen Jaunt, Next-VR en andere bedrijven, zou ervoor kunnen zorgen dat het maken van VR-content binnen redelijke tijd betaalbaar wordt. Tot die tijd zal VR vooral weggelegd zijn voor grote jongens als Volvo of Coca Cola.

3. Hoe bereik je de consument

Wanneer je gaat investeren in VR, is het de vraag wie er naar gaat kijken. Op dit moment is VR erg nieuw. Mensen zijn nieuwsgierig en willen het graag testen. Hier kun je van profiteren. Bijvoorbeeld door VR-sets te huren of kopen en mensen je apps te laten testen op een beurs. Of deel de goed betaalbare Google Cardboard marketing uit voor een testrun. Je merk zal dan zeker worden herinnerd!

Het is een kwestie van tijd dat men gewend raakt aan VR. De concurrentie zal toenemen en alleen de beste VR-content zal worden gewaardeerd. Maar er zijn ook duidelijke toepassingsmogelijkheden waarbij VR handig is. Denk aan een klant iets laten ervaren waar hij of zij al interesse in heeft. Denk aan het virtueel door een huis rondlopen of een realistische simulatie voor een leger-oefening.

VR – een bruikbare tool of een speeltje (Google Cardboard marketing)?

VR is voor marketeers in bepaalde sectoren al belangrijk. Maar geldt dat ook voor het grote publiek? Wanneer een product als Google Cardboard een goede VR-ervaring biedt en betaalbaar is, zal het zeker massaler gebruikt gaan worden. Hetzelfde geldt voor het maken van 3D-opnames (of het tekenen hiervan).

Stel, virtual reality is bruikbaar als marketingtool voor jouw bedrijf, hoe bereik je dan de consument? De grootste kansen liggen naar mijn mening bij het toegepast gebruik, waarbij je een klant die al geinterreseerd is, iets extra’s wilt laten ervaren. Denk aan een virtuele rondleiding in je droomhuis. Maar voorlopig zal makelaar Klaas, Jochem en Jacobien nog fysiek mee moeten nemen. Google Cardboard Marketing

Er zijn al wel mondjesmaat apps beschikbaar voor de cardboard of Rift (Google Cardboard marketing). Maar het maken van kwalitatieve 3D-content is op dit moment nog kostbaar en vooral relevant voor ‘belevenis’ producten. Of de massa overtuigt raakt, zullen we komende tijd gaan zien. Maar wanneer je je potentiele klanten wilt overtuigen met een sterke beeldbeleving, is het een must je te verdiepen in VR!

written by: , De Beelddenkers @debeelddenkers

bron: http://www.marketingfacts.nl/berichten/virtual-reality-speeltje-of-bruikbare-marketingtool

 

Virtuele winkeltour met Google Cardboard

De Hogeschool van Amsterdam (HvA) heeft naar eigen zeggen de eerste virtuele tour door een winkel ontwikkeld met Google Cardboard. In zes scènes ‘wandelen’ belangstellenden in 3D door de byAMFI Statement Store. De Google Cardboard is een kartonnen houder die je smartphone omtovert tot Virtual Reality-bril.

Beleving wordt voor winkels en musea steeds belangrijker om klanten te trekken en te binden. Maar online mis je eigenlijk die fysieke beleving. Deze virtuele tour maakt het nu mogelijk om online een levensechte ervaring mee te krijgen, zeggen de initiatiefnemers.

Sinds juni 2014 is Virtual Reality voor het grote publiek toegankelijk met Google Cardboard, een spotgoedkope VR-bril van karton die van je telefoon een bril maakt. De app erachter splitst het scherm in tweeën, waardoor je diepte ziet in het beeld.

De byAMFI Statement Store aan het Spui van de Hogeschool van Amsterdam is de eerste winkel wereldwijd die deze techniek nu inzet, zodat potentiële klanten op afstand kunnen beleven hoe het is om in de winkel te zijn.

De oplossing is er nu alleen voor Android. Begin 2015 wordt de tour binnenkort ook beschikbaar voor iPhone.

Het lectoraat Crossmedia van de HvA heeft meegewerkt aan het ontwikkelen van de virtuele tour. De app is mede mogelijk gemaakt vanuit het Amsterdam Creative Industries Network, een netwerk dat kennis ontwikkelt over creatieve toepassingen van disruptieve technologie (nieuwe technologie die voor iedereen toegankelijk is).

 

Rosiane-Kuijper-met-Cardboard-665x295

 

BRON:http://www.emerce.nl/nieuws/eerste-virtuele-winkeltour-google-cardboard

Bekijk streetview in virtual reality met Google Cardboard

Het is nu mogelijk om Street View van Google te gebruiken in virtual reality.

Je hoeft nu echt de deur niet meer uit om de verste plekken te beleven. Met Google Maps en Google Cardboard bezoek je allerlei plekken in virtual reality. Googles goedkope virtual reality-oplossing Google Cardboard en een Android-toestel zijn de enige dingen die je nodig hebt.

Street View

Als je een Android-telefoon (het werkt niet met iPhone) gebruikt en de Google Maps-app opent, schakel je naar Street View. Tik vervolgens twee keer op de ronde knop met twee pijltjes rechtsonder in beeld en het beeld wordt in tweeën gesplitst. Als je het toestel nu in Google Cardboard plaatst, kun je in 360 graden om je heen kijken.

Easter egg

Niet alleen kun je met deze easter egg verre landen bezoeken, ook kun je bijvoorbeeld een kijkje nemen in bepaalde gebouwen of op filmsets. Eerder deze maand maakte Google bekend dat al 500 duizend gebruikers een Google Cardboard in handen hebben.

 

BRON: BRIGHT.NL http://www.bright.nl/ga-met-google-cardboard-virtueel-de-straat-op

Angst overwinnen met Google Cardboard

Op een druk plein staan, maar toch veilig in je eigen kamer zitten: met behulp van computersimulaties en VR-brillen als de Oculus Rift en Google Cardboard kunnen mensen met een fobie thuis hun angst overwinnen. “De sessies helpen me.”

“Door mijn angsten durfde ik de straat niet meer op en zat ik vaak dagenlang op mijn kamer”, vertelt de 28-jarige Alina, die pleinvrees heeft. “Ik durfde niet naar openbare locaties te gaan, bang om daar een paniekaanval te krijgen. Na mijn studie werd het alleen maar erger.”

Je angst confronteren is een belangrijk onderdeel van de behandeling van paniekstoornissen en fobieën, zoals die van Alina. Ze droeg bij Denk basis-GGZ, een onderdeel van GGZ Friesland, bij aan de zogeheten Virtual Reality Exposure Therapy. Een ‘ levensechte simulatie’ voor mensen die bijna niet de straat op durven.

Dat werkt zo: met een virtual reality-bril worden cliënten ondergedompeld in een virtuele 3D-wereld die hen bepaalde locaties en situaties voorschotelt. Denk aan een plein, een supermarkt, het openbaar vervoer of een feest: plekken die door mensen met bijvoorbeeld een sociale fobie liever worden vermeden.

 

Zo’n computer simulatie kan aanvankelijk een angstaanval opwekken, maar die zou volgens de therapeuten weer wegebben, omdat de patiënt ontdekt dat er niets ergs gebeurt. Zo kan hij zijn angst confronteren in een veilige omgeving en zouden klachten afnemen. Alina: “De simulaties voelden levensecht voor mij en de sessies hielpen me om te gaan met situaties.”

Bijkomstig voordeel is dat deze therapie ook thuis voort te zetten is. Meestal moeten mensen bij exposurebehandelingen naar een fysieke locatie om hun angst te confronteren. En andere bestaande VR-therapieën wordt vaak uitsluitend bij een zorginstelling aangeboden.

Wie therapie wil met de Oculus Rift moet alsnog naar een locatie van Denk. Maar zij hebben ook een programma ontwikkeld voor Google Cardboard, een veel goedkopere bril die je gebruikt met je smartphone. Cliënten krijgen instructies mee van hun behandelaar en kunnen met Google Cardboard thuis aan de slag.

BRON: RTLNIEUWS.NL http://www.rtlnieuws.nl/economie/toekomstmakers/angst-overwinnen-met-virtual-reality-therapie

Google Cardboard apps iPhone en Android – Cardboards

Lijst met Google Cardboard apps iphone en android is 1/2/2015 geüpdatet. Vind hieronder een lijst met de apps voor Google Cardboard.

vind hier meer apps. Google Cardboard bestellen

Cardboard1

Apps voor Android:

Update 1/2/2015:

VR Labyrinth – Probeer binnen 210 seconden uit het labyrinth te komen!

Cardboaaard – Spring van gebouw naar gebouw

Proton Pulse – Pong 3D

VR Free Flight – Vlieg door een mooie omgeving

Space Slider – Vlieg door de ruimte met Google Cardboard apps iphone

Jurrasic Park – Bevind je tussen de dino’s

VR Run – Ren door levels heen

Lost in the Kismet – Probeer te ontsnappen!

Mercedes VR – Mercedes Virtual Reality

Sea world – Beleef de onderwater wereld

Sharks – Ga op jacht in zee met Google Cardboard Apps iphone en android

Volcano Fly Through – Vlieg door een actieve volkaan

VR Flight Simulator  Flight simulator

Reunion Island VR – Bezoek het eiland Reunion met Google Cardboard apps iphone en android

Sheriff School VR – Wordt de nieuwe sheriff  in town!

Animal Park for Cardboard – Loop door een virtuele dierentuin met Google Cardboard apps iphone en android

Jaunt VR – Verschillende apps met 360 graden video’s (o.a. Paul McCarney, Jack White)

==

googlecardboardkopenzwart1

iOS Google Cardboard APPS iPhone:

War of Words VR – Beleef de oorlog

Hyundai VR+ – Hyundai Virtual reality

London VR – Bezoek londen!

Sharks VR – Onderwater duiken tussen de haaien

Space Slider VR – Vlieg door de ruimte!

VisitVR Virtual Reality tour – Bekijk adembenemende foto’s in 360 graden!

FastHit VR – First-person shooter Google Cardboard apps iphone(0,99c)

VR Labyrinth – Probeer binnen 210 seconde uit het labyrinth te komen (0,99c)

VRocket – Vlieg met een raket

VR Experience Free – Geoffrey CHARRA– Ervaar Virtual reality

3DTube – Bekijk youtube met Google Cardboard apps (1,99)

Occupation VR – First person spel met elementen van GTA

Microgaming VR 2015 – 

Stereopsis – Bekijk foto’s met Google Cardboard apps iphone

War of Words VR – Beleef de oorlog

VR Appartement – bekijk een appartement

 

Download de Google Cardboard apps iPhone en Android en geniet van Google Cardboard! Bestel je Google Cardboard hier: Cardboards.nl/webshop

Google Cardboard iPhone. Gebruik Google Cardboard met iPhone

Google cardboard iphone

Google Cardboard is te gebruiken met iPhone. De Google Cardboard iPhone apps zijn te downloaden in de app store. Hieronder een bericht van 9to5Mac over Google Cardboard met iPhone.

BESTEL JE GOOGLE CARDBOARD VOOR 12,95 HIER
Google cardboard iPhone

Wanneer je Google Cardboard met iPhone 5 gebruikt, is het beste om er een hoesje omheen te doen.

 

 

Google Cardboard iPhone

If you’re not familiar with Google Cardboard, it’s one of the most affordable and portable VR headsets to date. It’s a very simple creation in terms of design and functionality, but provides a solid look into the future of technology without breaking the bank. Why? Because it’s made almost entirely of cardboard.

Google unveiled Cardboard at I/O 2014, but unfortunately, it was designed with Android devices in mind. The official Cardboard app is nowhere to be found on the App Store, but that doesn’t mean all hope is lost. Google may not care much about iOS as a platform, but stereoscopic 3D is nothing new. In fact, there is a good handful of apps available for iOS that are also compatible with Google Cardboard…

Recently, I came across an article on CNET that showcased a group of iOS apps that are compatible with Google Cardboard iPhone. These apps weren’t actually designed with Cardboard in mind, but they were made to work with VR headsets (stereoscopic content), specifically the Durovis Dive, which is essentially a premium version of Cardboard that was announced back in January at CES 2014. All of this hardware is aimed at developers, but as more start creating new apps, consumers will be able to benefit from VR hardware (or “cardware” as I like to call it) as well.

For a closer look at using Cardboard with iOS/iPhone, check out the video below:

Virtually any iOS app that was designed to work with the Durovis Dive will work with Google Cardboard. There are only about five apps worth checking out at this point, but as the demand rises I’m sure other developers will jump on board and craft better VR experience apps. The best way to find compatible apps at the moment is by searching for “Durovis” or “Durovis Dive” on the App Store. Either of those terms will pull up a variety of apps that were designed to work with VR headsets/Google Cardboard iPhone.

If you have Cardboard and an iPhone (or 5th gen iPod touch), you should download any of the free Google Cardboard iPhone apps below and give it a shot:

bron: http://9to5mac.com/2014/08/22/makeshift-apple-vr-headset-how-to-use-google-cardboard-with-an-iphone-video/#veQUloDMYOwFEwtQ.99