NL: +31 (0)30 80 80 790 - BE: 078 485 083 info@cardboards.nl

Er is enorm veel aandacht voor virtual reality, denk maar eens aan de Oculus Rift waar Facebook in investeert. VR bootst de fysieke realiteit met beeld, geluid, geur, gevoelssensaties (zoals temperatuur of trillingen) en zelfs virtuele smaken, krachtig na. VR wordt nu al voor allerlei toepassingen gebruikt, zoals het trainen van piloten en games. Maar heeft VR het in zich een bruikbare marketingtool te worden voor het grote publiek? Of blijft het een speeltje voor de grote merken?

Meer weten over Google Cardboard marketing? Cardboard met eigen logo of volledig eigen design?

Neem contact met ons op! +31 63 313 8957 of mail naar info@cardboards.nl

Virtueel door je droomwoning

Jochem en Jacobien zitten bij een makelaar. Ze zijn dringend op zoek naar een nieuwe woning, nadat Jacobien een baan heeft gekregen in een andere stad. Klaas, een makelaar, helpt Jochem en Jacobien bij het vinden van hun droomhuis. Nadat Jochem en Jacobien hun wensen hebben doorgegeven, is Klaas op zoek gegaan naar woningen die aan hun eisen voldoen.

“Willen jullie de eerste woning zien?” vraagt Klaas. Hij reikt Jochem en Jacobien een bril aan. Klaas kan Jochem en Jacobien in 3D rondleiden door een huis dat aan hun wensen voldoet. “We gaan naar binnen door de voordeur. Hier is de hal met links een toilet en rechts de trap.“ Jochem en Jacobien zien de deur opengaan van de woonkamer. “Wow, mooi ruim!” zegt Jacobien. “Kunnen we de woonkamer ook zien met een ander interieur, iets donkerdere kleuren en een wat grotere bank?”. Klaas stopt de simulatie even, klikt wat op zijn computer en het interieur van de woonkamer is aangepast. “Ja, zo ziet het er een stuk gezelliger uit”, zegt Jochem vervolgens.

Bovenstaand verhaal berust (nog) niet op waarheid. Desalniettemin is er enorm veel aandacht voor virtual reality (VR), de techniek die het bovenstaande mogelijk moet maken. VR betekent het nabootsen van een fysieke realiteit. Dit kan gebeuren door middel van beelden, geluid, geuren, gevoelssensaties (zoals temperatuur of trillingen) en zelfs virtuele smaken. VR kan gebruikt worden voor allerlei toepassingen, van het trainen van piloten tot het spelen van spellen. Dit roept uiteraard de vraag op: is VR ook een bruikbare marketingtool?

Voorbeelden van VR-marketing

VR experience Volvo XC90

Denk je een primeur te hebben door als eerste aan VR in te zetten, dan heb je het mis. Andere bedrijven waren je al voor, bijvoorbeeld Volvo. Volvo maakte een VR-applicatie die te bekijken is op Android toestellen in een Google Cardboard systeem (hierover later meer). Met deze applicatie krijgt de gebruiker de kans om een ritje te maken in Volvo’s nieuwe SUV, de XC90. De app laat volgens sommige reviews nog wat te wensen, maar het begin is er.

Waar de VR-applicatie van Volvo thuis te gebruiken is, wordt VR door andere bedrijven gebruikt op locatie. Coca Cola bouwde tijdens het WK de kleedkamers van het Maracanastadion na. Bezoekers gingen in deze kleedkamer zitten en kregen vervolgens een VR-set. Nadat ze de VR-set opgezet hadden gingen ze virtueel door de spelerstunnel het veld op. Vervolgens werd er afgetrapt en waren de bezoekers virtueel aan het voetballen op het veld.

Wat bepaalt het succes van VR-marketing?

Kun jij als marketeer iets met VR? Om hierachter te komen, zoeken we naar antwoorden op de volgende drie vragen:

  1. VR-technologie – iets voor geeks of de massa?
  2. Het maken van VR-content is toch veel te duur?
  3. Wie gaat mijn apps bekijken?

1. VR-technologie

De bekendste VR-setfabrikant is ongetwijfeld Oculus, het bedrijf achter de Rift. Afgelopen jaar kwam het bedrijf in het nieuws nadat het voor circa 2 miljard dollar was overgenomen door Facebook. Oculus komt binnenkort met een VR-set op de markt. In de tussentijd kwam Google met Cardboard. Google Cardboard is een kartonnen bouwpakket waarmee een smartphone omgetoverd kan worden tot virtualrealityset.

Google Cardboard is eigenlijk niet veel meer dan een houder voor je telefoon die op je hoofd kunt zetten. Aanwijzingen om een Google Cardboard te bouwen vind je hier. Samsung komt waarschijnlijk met een soortgelijke set, die op een of enkele van haar smartphones past.

De uitkomst van deze strijd gaat belangrijk zijn. Als de Oculus Rift superieur blijkt te zijn aan de Google Cardboard- en de Samsung-equivalent, dan zal een VR-set waarschijnlijk eerst nog vrij duur zijn en niet door veel mensen gebruikt worden. Als het plaatsen van je smartphone in een hoofdband of een kartonnen doos goed genoeg is voor een goede VR-ervaring, dan is het aantal mensen dat op korte termijn VR kan gebruiken enorm groot. In dat geval kunnen alle mensen met een highend smartphone in principe VR-content bekijken.

2. VR-content

Het maken van VR-content is waarschijnlijk het grootste struikelblok voor (kleine) bedrijven om iets met VR te gaan doen. Professionele 3D-camera’s zijn op dit moment nog erg duur. Maar ook op dit vlak vinden ontwikkelingen plaats. Een aantal startups zijn in rap tempo bezig om goede en betaalbare 3D-camera’s op de markt te brengen. Een voorbeeld hiervan is Jaunt, dat met aangepaste lenzen uit de GoPro een camera aan het ontwikkelen is. Next-VR is een andere startup die het op deze markt voorzien heeft. Deze camera’s zijn nog niet te koop.

VR-apps maken gebruik van 3D-modellen. Het maken van een goed 3D-model is nog vrij prijzig. Een concurrentiestrijd tussen Jaunt, Next-VR en andere bedrijven, zou ervoor kunnen zorgen dat het maken van VR-content binnen redelijke tijd betaalbaar wordt. Tot die tijd zal VR vooral weggelegd zijn voor grote jongens als Volvo of Coca Cola.

3. Hoe bereik je de consument

Wanneer je gaat investeren in VR, is het de vraag wie er naar gaat kijken. Op dit moment is VR erg nieuw. Mensen zijn nieuwsgierig en willen het graag testen. Hier kun je van profiteren. Bijvoorbeeld door VR-sets te huren of kopen en mensen je apps te laten testen op een beurs. Of deel de goed betaalbare Google Cardboard marketing uit voor een testrun. Je merk zal dan zeker worden herinnerd!

Het is een kwestie van tijd dat men gewend raakt aan VR. De concurrentie zal toenemen en alleen de beste VR-content zal worden gewaardeerd. Maar er zijn ook duidelijke toepassingsmogelijkheden waarbij VR handig is. Denk aan een klant iets laten ervaren waar hij of zij al interesse in heeft. Denk aan het virtueel door een huis rondlopen of een realistische simulatie voor een leger-oefening.

VR – een bruikbare tool of een speeltje (Google Cardboard marketing)?

VR is voor marketeers in bepaalde sectoren al belangrijk. Maar geldt dat ook voor het grote publiek? Wanneer een product als Google Cardboard een goede VR-ervaring biedt en betaalbaar is, zal het zeker massaler gebruikt gaan worden. Hetzelfde geldt voor het maken van 3D-opnames (of het tekenen hiervan).

Stel, virtual reality is bruikbaar als marketingtool voor jouw bedrijf, hoe bereik je dan de consument? De grootste kansen liggen naar mijn mening bij het toegepast gebruik, waarbij je een klant die al geinterreseerd is, iets extra’s wilt laten ervaren. Denk aan een virtuele rondleiding in je droomhuis. Maar voorlopig zal makelaar Klaas, Jochem en Jacobien nog fysiek mee moeten nemen. Google Cardboard Marketing

Er zijn al wel mondjesmaat apps beschikbaar voor de cardboard of Rift (Google Cardboard marketing). Maar het maken van kwalitatieve 3D-content is op dit moment nog kostbaar en vooral relevant voor ‘belevenis’ producten. Of de massa overtuigt raakt, zullen we komende tijd gaan zien. Maar wanneer je je potentiele klanten wilt overtuigen met een sterke beeldbeleving, is het een must je te verdiepen in VR!

written by: , De Beelddenkers @debeelddenkers

bron: http://www.marketingfacts.nl/berichten/virtual-reality-speeltje-of-bruikbare-marketingtool