NL: +31 (0)30 80 80 790 - BE: 078 485 083 info@cardboards.nl

Achtergrond – Oculus Rift en Google Glass maken dat de laatste maanden veel gespeculeerd wordt over de introductie van virtuele omgevingen of lagen over de realiteit. Meestal gaat het hierbij om games of consumententoepassingen. Maar hoe zit het met echt werk?

1. VR in zakelijke context bestaat al

Er zijn genoeg voorbeelden te vinden de toepassing van virtual reality in zakelijke omgevingen. In verschillende verticals en disciplines wordt VR toegepast, soms al jarenlang. Daarbij kun je bijvoorbeeld denken aan:

  • Design: Op verschillende onderwijsinstellingen komen Virtual Reality Design Labs op. Onder andere ook op de Fontys Hogeschool in Tilburg, waarbij ook een speciale VR-minor beschikbaar is. In deze minor krijgen de studenten de kans om te werken met verschillende VR tools en technieken in het Virtual Reality Lab. Fontys werkt binnen deze projecten samen met grote bedrijven als Philips en DAF.
  • Retail: Klanten met een webcam kunnen bijvoorbeeld virtueel de laatste Ray-Ban zonnebrillen proberen. In dit artikel kun je meer lezen over 10 manieren waarop VR en AR kunnen werken binnen retailomgevingen.
  • Zorg: Apparaten als de Oculus Rift kunnen helpen bij het behandelen van psychische stoornissen als hoogtevrees, vliegangst en posttraumatische stressstoornis (PTSS). Zo helpt de Amerikaanse onderzoeker Albert Rizzo bijvoorbeeld veteraren die in Irak hebben gevochten al bijna tien jaar met het programma Virtual Iraq.
  • Onroerend goed: Voor de makelaardij biedt virtual reality grote kansen, aangezien de technologie potentiële huizenkopers een beter idee kan geven van het eindresultaat van een aan te schaffen woning. Een grappig project dat de mogelijkheden toont is ‘Jerry’s Place VR’, waarin gebruikers met een Oculus Rift door het virtuele appartement van Jerry Seinfeld uit de gelijknamige televisieserie kunnen lopen.
  • Simulatie, training en educatie: in de mijnindustrie wordt virtual reality toegepast om bijvoorbeeld boren te testen en personeel in het gebruik ervan op te leiden, zo kunnen we lezen in dit voorbeeld van Deutsche Steinkohle AG.
  • Media: Het interactieve mediabedrijf Pixelcase biedt videocontent in 360 graden aan, waarmee digitale ervaringen naar de gebruiker gebracht kunnen worden. Wij zijn heel benieuwd.

Meer weten over Virtual Reality in zakelijk verband? Neem contact op met ons via het contactformulier of mail naar info @ cardboards.nl

Bestel je Google Cardboard HIER

 

BRON: http://computerworld.nl/development/84483-heeft-virtual-reality-zakelijke-potentie-jazeker